reklama

Aký má byť komunálny poslanec?

Čo nové v predvolebnom Zvolene? Akých poslancov zastupiteľstiev si zaslúžime? A zaslúžia si oni nás? Kam sme sa posunuli za štyri roky a koho voliť v 2018?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Voľby do obecných samospráv sú o päť mesiacov. Ak odpočítame uhorkovú sezónu júla a augusta, ostane nám zhruba 90 dní. Politické strany postupne predstavujú svojich spoločných alebo individuálnych kandidátov na primátorov a starostov . Objavujú sa aj prvé kandidatúry na poslancov lokálnych parlamentov. Informácie o nich sa síce v národných médiách objavujú skôr na úrovni štatistiky o rozložení síl v rámci zastupiteľstva, než o konkrétnych menách, víziách či nápadoch, ich význam pre fungovanie transparentnej samosprávy je obrovský a ako kolektívny orgán ešte dôležitejší než samotná hlava mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako Zvolenčan sa už roky zaujímam o domácu komunálnu politiku. Voľby do obecných samospráv v roku 2014 boli moje prvé. Spolu s ďalšími lokálpatriotmi som podporil zmenu v podobe súčasnej pani primátorky. Pamätám si, ako som vo volebnom spote spomenul, že mesto Zvolen nie je miestom, kde by chcel žiť mladý človek. Že nám tu chýba infraštruktúra, služby a priestor pre sebarealizáciu. 

Čo sa zmenilo za ostatné štyri roky? V mojom živote veľa - doštudoval som právo v Bratislave a na Islande, založil si doma živnosť zaoberajúcu sa smart technológiami, spolu s priateľmi rozbehol sro-čku s kanceláriami v Bratislave a Nitre. A čo v meste? Nuž, stále sa vedú žabomyšie vojny, priestor na uplatnenie vysokoškolsky vzdelaných mladých ľudí "veškerý-žádný", miliónový projekt na Barinách rozdelil celý Zvolen na dva tábory až tak, že sa do toho vložila prokuratúra a Zvolen sa konečne dostal do vysielania všetkých celoštátnych televízií. Plaváreň nemáme, festival Download sa nevrátil, Ministry of Fun odchádza, verejné toalety sú otvorené kratšie ako Obývačka nad nimi, Pustý hrad a Vianočná dedina slúžia na obohatenie sa jednej osoby a už ani TUZVO nedokáže suplovať nedostatok smart riešení pri správe vecí verejných. Určite, treba aj vyzdvihnúť vybudovanie tzv. "podzemákov", snahu o riešenie parkovania, založenie nových komunikačných kanálov a pootvorenie dverí obyvateľom mesta. Stačí to? Myslím, že nie. Minimálne to nestačí na to, aby sa Zvolen mohol pochváliť otvorenou samosprávou pre všetkých, ktorá láka ľudí aj z iných častí Slovenska než len z priľahlých satelitov, kde je situácia ešte horšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celá táto situácia spolu so sledovaním diskusií na internete a 25-ročným životom stráveným vo Zvolene ma primäla premýšľať - koho voliťNechcem, aby mnou zvolený poslanec riešil len parkovanie, ktoré je pri troche snahy a skĺbením metód obecných firiem zo Spišského Hrhova a konceptov zeleného parkovania v Manchestri aplikovateľné aj na sídlisku Západ. Nechcem, aby len pasívne podával informácie o tom, čo sa dialo a ide diať na zasadnutí VMČ alebo zastupiteľstva. A rozhodne si neželám, aby pol svojho mandátu venoval pieskoviskám alebo psíkom. Hoci sú to dôležité témy, ich riešenie je možné dosiahnuť súbežne. Stačí vynechať to staré známe "nedá sa" a "teraz to nie je v pláne". Prial by som si, aby si "môj" poslanec bol vedomý, že reprezentuje 11.000 ľudí v rámci "svojho" obvodu a nie len 550, ktorí mu dali hlas. Možno by potom vedel, že ak ma nebude len sucho informovať o tom, čo nie je v pláne na tento rok, pomohol by som mu vymyslieť spôsob ako sa to dá aj vďaka občianskej iniciatíve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž a na záver, prial by som si dať hlas poslancovi, ktorý si ho zaslúži a nie sa oň uchádza.

Pavol Krajči

Pavol Krajči

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  2x

"Ty musíš byť tou zmenou, ktorú chceš vidieť vo svete." Gandhího nadčasový výrok patrí k mojim obľúbeným. Je pre mňa zhmotnením možností pretvárať svoje okolie k lepšiemu. V 21. storočí to ide mnohými cestami - koncepty smart city, šírenie osvety sociálnymi sieťami ale aj klasicky ústne či osobne ako právnik v rámci dobrovoľníctva. Môj záber je široký a záujem úprimný. Zoznam autorových rubrík:  Názory, komentárePolitika

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu